Успіх у взаємодії
16.01.2017

Налагодження взаємодії з батьками вихованців — справа непроста. Навіть досвідчені педагоги часом опиняються в безвиході, перебравши всі відомі прийоми у спробах змусити постійно зайнятих батьків відірватися від власних клопотів і долучитися до освітнього процесу в закладі, перетворити їх з пасивних спостерігачів на спільників і колег у розвитку дитини. Монтессорі-педагоги мають свої дієві методи такої роботи, якими й діляться на сторінках журналу.

Робота з батьками у Монтессорі-закладах надзвичайно важлива. Адже аби методика “працювала”, треба, щоб і в дитсадку, і вдома для дитини були створені відповідні умови, щоб педагоги і батьки діяли спільно, дотримуючись одних і тих самих принципів.

Складовою методики Монтессорі є вагомий філософський компонент, який необхідно донести до всіх членів родини, що беруть участь у вихованні дітей. Незалежно від причин вибору батьками закладу для дитини Монтессорі-педагоги мають не тільки надавати їм максимум інформації щодо роботи та внутрішніх правил садка, а й вести просвітницьку діяльність.  

Завдання просвітницької роботи

  • Пояснити батькам основні філософські принципи методики Монтессорі (для досягнення кращого результату виховання вони мають знати і підтримувати методи, які використовують педагоги, а також впроваджувати їх удома).
  • Допомогти усвідомити важливість розкриття істинної природи дитини та її потреб (чому сприяють віра в малюка, повага до нього, надання йому можливостей для прояву незалежності, самостійності, відповідальності за свої слова та вчинки).
  • Допомогти усвідомити важливість єдності підходів педагогів і сім’ї до виховання дитини.

ПРАВИЛА ВЗАЄМОДІЇ З РОДИНАМИ

На основі багаторічного досвіду роботи з батьками педагоги нашого закладу сформулювали кілька правил, які допомагають досягти поставленої мети й можуть стати у пригоді кожному вихователеві.  

1. Починайте діалог із сім’єю ще до того, як  дитина прийде до закладу. Під час першої зустрічі з батьками з’ясуйте якомога більше про малюка та його оточення, про звички й розклад життя родини. Дайте кілька порад щодо адаптації до нового колективу та відвідування дитсадка загалом, адже відрив від матері може важко сприймати не тільки дитина, а й її найближче оточення.

2. Запропонуйте батькам відвідати Монтессорі-групу, де займаються діти такого самого віку, як і їхній малюк, та іншого віку. Після спостереження обговоріть побачене й почуте. Поясніть основні принципи роботи. Якщо у вас немає можливості запрошувати батьків на відкриті заняття, проведіть семінар з використанням відео або фотографій дітей за роботою в групі.

3. Проведіть упродовж року кілька загальнобатьківських зборів на такі теми: “Період адаптації дитини”, “Індивідуальний підхід до навчання в різновіковій групі”, “Підготовка до школи”, “Розвиток мовлення в дитсадку та вдома”, “Роль дорослого. Роль батька у вихованні дитини”, “Переваги методики Монтессорі в розвитку та навчанні дітей від 3 до 6 років” тощо.

Головне завдання таких зборів — не тільки підвищити обізнаність батьків щодо методики Монтессорі, а й допомогти родині краще підготуватися до важливих етапів у розвитку дитини, аби вони могли надати малюкові своєчасну підтримку, скоригувати його поведінку в складних ситуаціях, краще зрозуміти причини його реакцій на ті чи інші дії, а також зміцнити зв’язок між дитиною, сім’єю і педагогом.  

Проводячи збори, бажано дотримуватися таких рекомендацій.

  • Не торкатися фінансово-організаційних питань. Батьки мають зрозуміти: присутність на зборах — це справді важливо, цікаво та корисно.
  • Не обговорювати негативні моменти поведінки як дітей загалом, так і окремих малюків (залиште такі питання для індивідуального обговорення).
  • Використовувати якомога більше наочних матеріалів, фотографій, слайд-шоу, відеоматеріалів — це викликає інтерес батьків.
  • Вести живий діалог з батьками для підтримання їхньої концентрації на вашому виступі (наприклад, у формі запитань-відповідей або підгрупової роботи з постановкою певних питань для обговорення у кожній з підгруп).

4. Проведіть індивідуальні консультації, під час яких надайте батькам інформацію щодо соціалізації та успіхів дитини протягом року, дайте деякі рекомендації на майбутнє. Розкажіть про здібності та інтереси малюка в дитячому садку, порадьте, на що треба звернути увагу вдома. До такої консультації слід ретельно підготуватися, тривалий час спостерігаючи за малюком, його взаєминами з дітьми та дорослими. Бажано завжди починати розмову з позитивних моментів — з досягнень дитини від початку навчання.  

Пам’ятайте: така зустріч дає педагогу можливість детальніше обговорити з батьками питання дозвілля дитини, її стосунків з членами сім’ї, з друзями та поведінки поза дитсадком.  

5. Організовуйте “круглі столи” з тими батьками, які мають найбільше запитань щодо методики Монтессорі. На таку зустріч можна запросити батьків, діти яких відвідують заклад уже кілька років, адже ніщо так не переконує, як позитивний досвід.  

6. Використовуйте інтернет-ресурс: сайт дитячого садка має містити багато корисної інформації для батьків, а також слугувати майданчиком для консультацій та обміну досвідом.  

ПРИНЦИПИ МОНТЕССОРІ У РОБОТІ З ДІТЬМИ ТА ЇХНІМИ БАТЬКАМИ

В основі роботи з батьками лежить повага до них та дотримання у спілкуванні з ними тих самих філософських принципів М.Монтессорі, які ми застосовуємо у вихованні їхніх дітей. Нагадаємо ці принципи.  

  • Надаємо певну свободу, поважаємо самомотивацію та вибір. Надаючи дитині свободу вибору (виду діяльності, часу та місця — де, з ким, коли й скільки вона прагне працювати з певним матеріалом), педагог завжди має поважати цей вибір, навіть якщо не згоден з ним. Для батьків це буде вибір системи виховання, дошкільного закладу тощо. При цьому слід пам’ятати: будь-яка свобода має свої обмеження. Необхідність у них постає тоді, коли свобода однієї людини порушує свободу іншої.
  • Спрямовуємо, але не диктуємо. Будь-кому — чи то дитині, чи її батькам — педагог лише радить, як краще вчинити, проте вибір має залишатися за ними.
  • Спостерігаємо, слухаємо і готуємось відповідати. У роботі з батьками, так само як і з дітьми, діє просте правило: спочатку педагог має уважно поспостерігати за поведінкою, потім вислухати позицію і вже після цього, зробивши певні висновки, підготувати поради.
  • Навчаємо, не виправляючи. Процес навчання слід будувати не на проголошенні правил, викритті й виправленні помилок, а на показі позитивного прикладу. У розмові як з дітьми, так і з батьками, не варто вживати заперечну частку “не” — це негативно налаштовує співбесідника. Краще показати, як треба поводитися з дитиною, щоб вона вас почула, або ж провести збори, на яких розкрити відповідну тему.
  • Дозволяємо діяти самостійно. Ми ніколи нічого не робимо за дитину, лише надаємо їй усі можливості впоратися без допомоги дорослого: наприклад, розміщуємо шафу з речами на такій висоті, щоб малюк міг легко дістати одяг сам. Щодо батьків це правило може означати надання їм необхідних знань, тобто можливостей самостійно виховувати своїх дітей, користуючись принципами М.Монтессорі.

Правильно організована робота з родинами вихованців піде на благо дитині, її батькам і вам. Успіхів вам у цій нелегкій, але вдячній праці!

Промо матеріали

Математика, за Марією Монтессорі, — не просто запам’ятовування, це — сприйняття світу. Завдання педагога — створити можливості для становлення математичних  уявлень і вмінь дітей, їх самостійного навчання.

Сенсорне виховання значною мірою визначає загальний психічний розвиток дитини. Тому багато сучасних освітніх методів і технологій ґрунтуються на стимуляції різних аналізаторів.